zaterdag, juni 02, 2018

bliksemproef



Kunnen ze eens (bij TNO of iets dergelijks) een bliksemproef doen op de velomobiel? *
De laatste tijd is er op de buienradar veel onweersdreiging geweest. Gelukkig viel het achteraf allemaal wel mee op dat stuk woon-werk verkeer van mij, echter wat doe je als het wel zo ver is? Als je de kap erop zet (zoals in foto hierboven) heb je hopelijk toch wel redelijk een kooi van Faraday er op na gehouden?
Hoe zit dat trouwens met mijn Alleweder? Daar rijd je toch wel redelijk "cabriolet" in zo zonder kap en dus minder veilig lijkt me.

kooi van Faraday

Nu is schijnbaar, als ik dat zo lees, de kans dat je getroffen wordt door een inslag ongeveer 1 op 2 miljoen per jaar, maar ja, je zou maar net getroffen worden door onveilig te rijden!

Stel, je wordt door de bliksem in je velomobiel getroffen, dan is er blijkbaar een behoorlijke kans dat  jouw rubberen banden weinig weerstand bieden en misschien zelfs wel aan flarden gaan. 

Bliksem inslag op een truck.

Geeft rubber weerstand tegen blikseminslag?

Het zal dan toch steeds een inschatting naar omstandigheden blijven wat te doen bij een onverwachte onweersbui. Het verstandigste lijkt me om snel door te rijden naar een geschikte plek** om te gaan schuilen.


* Niet op die van mij in ieder geval.

** In ieder geval niet kort in de buurt van bomen, lantaarnpalen, metalen hekken enz.

7 opmerkingen:

  1. Ik zou er ook niet op gokken dat mijn kooi van Faraday zou werken..............Schuilen lijkt me dan inderdaad verstandiger!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erg verstandig Adri. Ik zou maar al te graag een test willen zien op verschillende velomobielen van verschillende materialen met en zonder kap. Nu blijft het bij een soort "gevoelskwestie". grt, Peter

      Verwijderen
  2. Volgens mij biedt een glasvezel velomobiel geen enkele bescherming, behalve dat de kans dat hij getroffen wordt door een vinger-dunne bliksemkanaal heel erg klein is. De meeste doden ( onder dieren en mensen ) vallen omdat ze binnen korte afstand van een inslag staan op de grond, die dan even electrisch geladen is met honderdduizenden volts en via je benen omhoog slaat. Een hoog spanningsverschil tussen hoofd en voeten maakt dat gevaarlijk, vandaar dat men zegt dat je moet hurken met de benen bij elkaar als je geen bescherming kunt zoeken :-)

    Omdat je op rubber banden staat, zowiezo laag bij de aarde bent ( spannings verschil ) en een glasvezel velo niet bijzonder geleid zul je bij een inslag in je omgeving waarschijnlijk met de schrik wegfietsen.

    Natte carbon velomobielen zouden nog weleens heel aannemelijk als een kooi van faraday kunnen werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijft lastig Arjan als je het mij vraagt. De carbon vezel is weliswaar elektrisch geleidend, echter heeft wel een laag gelcoat over zich heen. De Alleweder is van aluminium plaat, echter ikzelf rijd daar "cabriolet" in. Glasvezel heb ikzelf niet, maar daarin, net zoals je zegt, zou ik me helemaal niet in een kooi van Faraday wanen. Meten is weten, maar heb tot nu toe niets terug gevonden over dit soort testen op velomobielen. Eigenlijk best jammer want zo'n vreemde verschijnsel is onweer nu ook weer niet. grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laagje gelcoat knalt die bliksem wel doorheen hoor. Met googlen vind je dat de temperatuur van het bliksemkanaal kan oplopen tot 30.000 graden celcius een een aantal honderd miljoen volt.

      Caravans zijn tegenwoordig van kunststof ipv aluminium. Kunststof is lekker licht en een kunststof dak beter bestand tegen hagel schade. Probleem is echter dat het niet beschermd tegen bliksem, deden de oude alu caravans wel. Oplossing van de industrie is de daken van die caravans te voorzien van.....een laagje carbon !

      Verwijderen
    2. Tjonge, met zo’n hete harde klapper blijft er nog maar weinig over lijkt mij.
      Het smeltpunt van koolstofvezel ligt op 3500°C en die van aluminium (hangt natuurlijk ook van de legering af) nog zelfs stukken lager (rond de 660 °C).
      Ik heb eens zitten rondstruinen op internet en kom auto’s tegen die door een blikseminslag een hele grote gat in het plaatwerk hebben zitten (er van uitgaande dat dit geen “fake news” is).
      Tegen dit soort overmacht valt weinig te doen, echter dat maakt de “ bliksemtest” wat mij betreft maar wat al te interessanter!

      Verwijderen
  4. Ik denk dat het pas gaten slaat als het teveel weerstand ondervind (materiaal geleid niet goed ) en ook niet makkelijk er om heen kan.

    Daar zijn bliksem afleiders op gebouwen op gebaseerd, ze creeeren een kanaal waardoor de stroom snel en efficient weg kan. Bij stalen en aluminium voertuigen hoeft dat niet, mogelijk bij carbon ook niet gezien ze dat juist gebruiken om kunststof caravans veiliger te maken voor blikseminslag. Met de glasvezel velomobielen moet je gewoon niet in onweer gaan rijden of schuilen als een normale fietser.

    Of dat carbon dik genoeg is een echte inslag te verwerken ? Niets over te vinden idd. En ik denk niet dat de kleine industrie dat wil laten onderzoeken. Tot nu toe zijn er nog 0 velomobierijders gedood door bliksem. Zo lang dat zo blijft is het statistisch niet relevant.

    BeantwoordenVerwijderen