maandag, januari 29, 2018

Van Isetta naar Microlino; Tussen auto en motorfiets. deel 2: Pittige uitspraken


  Knutzkugel vorderingen


24 januari 2018: lancering van de nieuwe Microlino in Zürich.

Ik houd wel van pittige uitspraken tijdens dit soort lanceringen. 3 hiervan zijn:

1)Het was niet zozeer de technologie, maar meer de tijdsgeest waarom de meeste elektrische auto's in het verleden faalden. Echter, de tijd voor de elektrische auto is nu aangebroken.

2)De meeste auto's van tegenwoordig zijn voor ons dagelijks gebruik "over-engineered" in circa 95% van de gevallen.

3)De Microlino is in haar totaalplaatje wel degelijk ECO-vriendelijker en al helemaal vergeleken met de huidige verbrandingsmotor auto's. (Gerefereerd wordt naar de geringe afmetingen, het geringe gewicht en de juiste batterij keuze).



Hun streven is om aankomende zomer de eerste Microlino's van de lopende band af te laten rollen onder de vlag van Tazzari (300 werknemers) in Imola (Italië). 


http://plwsmi.blogspot.nl/2017/04/van-isetta-naar-microlino-tussen-auto.html






9 opmerkingen:

  1. Interessante ontwikkelingen staan ons te wachten! Leuk om mee te volgen en te kijken welke weg de mensen kiezen.........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoorde al een getal van inmiddels 4600 Microlino's, ik ben ook benieuwd Adri.....

      Verwijderen
  2. Het verhaal van de (historische) microcar moet verplichte kost zijn voor een ieder die zich op dat terrein begeeft. De lijst mislukkingen is indrukwekkend lang. En vaak voor voertuigjes die nu nog geen gek figuur zouden slaan in het straatbeeld. Uitstraling en wat voor effect het zou hebben wat mensen van je denken zal inderdaad een grote rol hebben gespeeld. Je hoort dat ook over velomobiel rijden....veel mensen durven of willen er niet in gezien te worden.

    De succesvolste microcar was de mini....maar je kunt niet over het hoofd zien dat dat waarschijnlijk te danken was aan dat er 4 personen in vervoerd kunnen worden. Minder personen wordt algauw onpraktisch voor het brede publiek. Dan zijn er de EU regels voor botsveiligheid. Een reden waarom we hier de Tata Nano niet mogen rijden. We hebben wel al de Renault Twizy die daadwerkelijk in massaproductie genomen is - iets wat vrijwel alleen autofabrikanten goed lukt - maar die wil ook maar niet heel succesvol zijn, zowel de 40 als de 80 km/u versie niet.....en dat heeft ook veel te maken met de verplichte acculease. Een echte misser want dat maakt hem net zo duur als benzine tanken. Ook dat er maar anderhalve persoon in kan maakt hem niet heel praktisch. De meeste worden gebruikt als rijdende reclame....en daarna snel afgedankt.

    Over-engineered vind ik dat veel versnellingsbakken tot >200 km/u gaan zonder reden, want ik vrijwel geen enkel land mag je sneller rijden dan 130 km/u....Ook hebben de meeste mensen geen auto nodig die zware aanhangers kan trekken. Waarom je dan wel auto's maakt die vrijwel allemaal 160-200+ km/u kunnen ?

    Ik denk dat de belangrijkste factor is economie : is er een (benzine) auto die meer zitplaats/bagage/lading ruimte biedt dan dit voertuig en goedkoper/even duur is ? Dan faal je zeker.

    Min of meer iets van die strekking vertelde Theo van vm.nl ook toen ze met mij in gesprek waren over het nut van een auto-achtige (e-)fiets. Ik wil immers een ruitenwisser en blower om mijn fiets zodat ik geen gure wind of nattigheid meer in mijn gezicht hoef te hebben.....Zij hadden daadwerkelijk veel en lang nagedacht over zo'n mogelijkheid ( auto achtige e-fiets ) maar zien er geen brood in....voor de prijs die ze moeten vragen koop je ook een nieuwe Citroen C1 of Peugeot 107. En de gemiddelde mens koopt dan de veel flexibeler "4" persoons auto...of een veel goedkopere scooter/brommer/motor.




    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een voertuig kunnen rijden in historische stadjes en typisch Italiaanse nauwe steegjes en straatjes maakt dat kleine autootjes daar populairder zijn. Je kunt die lokale geschiktheid/wenselijkheid ook niet zomaar vertalen naar elk Europees land...

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je uitvoerige verhaal Arjan. De Microlino zit tussen motorfiets en auto in (L7e). Op de een of andere manier is er mogelijk markt voor. Misschien hebben ze gelijk dat de tijdsgeest daarvoor nu aangebroken is. De Isetta was destijds populair omdat heel wat mensen na de oorlog niet het geld hadden voor een (dure) auto. Dat is nu natuurlijk makkelijk zeggen omdat je dit historisch kunt bekijken. Zal de Microlino ook een soort tijdelijke "overgangsvoertuig" zijn, of zal het een heel lang bestaansrecht krijgen? Wie weet mag het zeggen. Het is dat mijn huidige auto in goede staat is, anders zou ik er heel serieus over nadenken of ik ook voor de Microlino zou gaan. 1 ding waarbij ik toch wel een beetje moeite mee heb is het feit dat ik mezelf dan niet op een snelweg zie begeven. Dat vind ik toch wel een nadeel. Daarentegen het hoge "vintage" gehalte qua uitstraling spreekt mij enorm aan. grt, Peter

      Verwijderen
  3. Neem je ook in overweging dat de consumentenbond heeft vastgesteld dat electrische auto's ( en fietsen volgens mij ook ) in praktijk maar 2/3 van hun opgegeven actieradius halen ? En als het vriest is dat nog minder.

    Dat beperkt veel e-voertuigen nu nog tot niet commercieel stadsvoertuigje. Behalve de peperdure Tesla's dan, al hebben die van bovenstaande ook last maar een veel groter bereik.

    Ik reed ooit op een 400 cc zeer lichte (en klassieke ) motorscooter ( van mijn vader ) op de snelweg om die naar zijn nieuwe woning te transporteren....geen aanrader. Iets wat niet comfortabel ~100 km/u kan halen hoort in feite niet op de snelweg thuis, al mag het wel. Op zijn minst moet je 89 km/u kunnen halen want dat rijdt iedere zware vrachtwagen.....hun bumper wil je niet op korte afstand achter je zien....en al helemaal niet als je een erg licht en laag voertuigje rijdt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie weet Arjan, misschien worden de batterijen al in een paar jaar tijd nog lichter in gewicht en goedkoper in aanschafkosten. De elektromotor is nu al zo'n factor 4 effectiever dan de verbrandingsmotor. Zo'n lichtgewicht Microlino profiteert daar nu al van. Ik hoop dat de batterij technologie wat dat betreft snel vooruit zal gaan want dat is nu nog inderdaad het grootste punt van aandacht in elektrisch vervoer.

      Verwijderen
  4. Het zijn niet alleen rationele argumenten waarom mensen voor een bepaald vervoermiddel kiezen. Waarschijnlijk spelen op de achtergrond hoofdzakelijk irrationele factoren de hoofdrol en dienen de rationele argumenten als een (schijn-)rechtvaardiging: wij zijn tenslotte verstandige mensen, toch?

    Voorbeelden zijn er zat: de nadruk op vooral snelheid, automotoren van 200+ PK, fwd's (de z.g. PC Hooft tractoren), kolossale limousines voor oudere echtparen, enz.
    Voor fietsers zijn soortgelijke voorbeelden te bedenken...

    Wat ook speelt is voor veel mensen de behoefte om in deze tijd van energie- en duurzaamheidstransitie een statement te willen maken, en door de aanschaf van iets met een duidelijk eigen karakter -wat niet altijd "design" hoeft te zijn- hun statement willen verkondigen. Niet zelden gaat het om relatief dure zaken en worden deze vooral gekocht door mensen met een bovengemiddeld inkomen.
    Natuurlijk speelt ook ijdelheid een rol: "Kijk, dat kan ik mij veroorloven..."

    Ik hang nu nadrukkelijk NIET de moralist uit want daar is geen reden voor. Al deze beweegredenen zijn typisch menselijk en niet persé goed of slecht.

    BeantwoordenVerwijderen