vrijdag, juli 07, 2017

klap op klap na klap


Wie in Venlo de Professor Gelissensingel zegt, heeft het al snel over de notoire tunnel. Dit zijn eigenlijk 2 tunnels (1 spoortunnel en 1 viaduct Eindhovenseweg). Soms moet ik met de velomobiel over de Professor Gelissensingel zodra het naastliggende fietspad bezet is door evenementen. Wat maakt de Professor Gelissensingel zo berucht? Ik zou zeggen: zie foto's beneden*.

Hoe nu verder? Er is op een gegeven moment door de gemeente getracht naast een waarschuwingsbord, ook een portaal met hangbord (zie foto 3) te plaatsen. Echter dit heeft tot nu toe niet weerhouden het aantal ongelukken tot 0 te brengen (zie foto 4). Het gaat gewoon door!

Kunnen ze dat gedeelte van de Prof. Gelissensingel niet vrachtautovrij maken?
Toegang en ruimte is er volgens mij in voldoende mate aanwezig via de Prinsessesingel.


Bij het ongeluk die te zien is in de youtube film (helemaal boven) heb ik non verbale communicatie gehad met de politieagent (staat overigens niet op deze youtube film). Door maar lang genoeg netjes te wachten besefte hij ook wel dat ik met mijn velo persé langs de beschadigde vrachtauto moest rijden omdat het fietspad nu eenmaal geblokkeerd was. Nou vooruit dan maar! was zijn antwoord. Dit is alweer een tijdje geleden, maar ik kan me nog wel herinneren dat het een puinhoop was en het niet prettig aanvoelde er te moeten fietsen.



foto 1
foto 2
foto 3: Portaal met hangbord.
foto 4: En dat was het portaal met hangbord.
foto 5: Portaal met hangbord is inmiddels hersteld. Met de velo is het uiteraard goed vertoeven.
foto 6
foto 7
foto 8
foto 9
foto 10
foto 11
foto 12


foto 13
foto 14
foto 15


* Al deze ongeluk foto's zijn vrij via het internet verkregen. Google maar op tunnel Professor Gelissensingel, en je komt al een heel eind.

8 opmerkingen:

  1. Tjonge Peter, wat rijden er toch een sukkels rond! Met hun oogjes dicht, of met de blik op de mobiele telefoon misschien? Als ik met de camper rondrijd weet ik hoe hoog ik ben, als je dan een dergelijk bord tegenkom weet ik ook dat ik daar niet onder kan met de een 290 cm hoge auto...........;-))

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Adri, ze zijn niet allemaal zo oplettend als jij:) Foto 15 is recentelijk gebeurd, daar schrok ik toch wel van toen ik dat zag. De chauffeur is gewond geraakt aan zijn hoofd. Tja, op een gegeven moment zijn er zovelen stuk gegaan op deze tunnel dat je er toch langzamerhand aan begint te denken of het toch maar niet beter is dit stuk van zo'n 200 meter bestelbus/vrachtauto vrij te maken. groeten, Peter

      Verwijderen
  2. De foto's geven wel een opvallende constante factor aan : het zijn voertuigen die je mag rijden met B, code 96 of BE rijbewijs. Een (uitgebreid) auto rijbewijs dus.

    Ja, dat kan grote gevolgen hebben voor de ervaring en vaardigheden van de bestuurder. Niet dat beroeps chauffeurs op veel zwaardere en grotere vrachtwagens die fout nooit maken - ahem ik zat zelf al eens met de HIAB kraan op een 6x6 kipper vast onder een silo die ik beschadigde, en heb ook een tramlijn geraakt - maar die zijn beroepshalve zich er toch meer van bewust.

    Je kunt ook argumenteren dat grotere voertuigen daar helemaal niet onderdoor kunnen en dat het daarom de kleinere vrachtauto bestuurders zijn die fout daar maken. Of wellicht een combinatie van die factoren ?

    Op zich is het wel in economisch en milieu opzicht goed dat deze lichte vrachtwagens ( op bestelbus basis ) erg succesvol zijn geworden. ( met sommige van die voertuigen mag je mag je met slechts BE meer dan 7 ton rijden...) Maar de tendens veel goedkopere mensen erop zetten met (slechts) een autorijbewijs heeft gevolgen.

    Maar er speelt nog iets : werkgevers gedragen zich vaak ook slecht in dat je veel meer moet wegbrengen dan kan. 15 adressen in veel te weinig tijd terwijl je er maar 11 daadwerkelijk kunt afleveren. Dan krijg je haast, gejakker en fouten. En dat is dan weer niet perse de schuld van de bestuurder. Maar die krijgt wel de straf....





    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus toerist Adri :-))) jij moet niet jakkeren met je camper omdat je niet aan het werk bent voor een werkgever die onredelijke/onmogelijke dingen van je verlangt ! Stond laatst nog in de krant : van de aantal honderden transportbedrijven was 3/4 frauduleus ( onttrekken aan rij en rust tijden wet ) nalatig of ronduit crimineel.

      En als je weet dat een groot bedrijf als Post NL ( voormalig PTT post ) hun chauffeurs intimideren, amper bestaansminimum betalen en natuurlijk helemaal geen donder geven om fijne of gezonde arbeidsomstandigheden dan heb je waarschijnlijk onrecht gesproken over in wiens schoenen jij niet staat !

      Ik zou wensen dat de overheid dat aan zou opakken, maar die hebben het zelf veroorzaakt met hun hang naar "marktwerking" en loslaten van beschermende wetten. De economie vaart er wel bij, maar wel ten gunste van hoger opgeleiden en tot ellende van de lager opgeleiden. Maar dat weet je wel. Dat weet iedereen.

      Verwijderen
    2. Klopt Quezzzt, ik kijk naar de plaatjes, niet naar de (misschien) achterliggende redenen. En ik rijd met een camper die ik in eigen bezit heb, daar ga je misschien ook net iets anders mee om dan met een arbeidsvoertuig.....Of ze werkelijk op hun telefoon kijken weet ik uiteraard niet, maar net als in Noorwegen zullen er in Nederland ook wel genoeg mensen zich daar schuldig aan maken........Heb er in elk geval een paar zien fietsen met hun ogen op dat schermpje gericht, en kom er hier ook genoeg tegen die zitten bellen onder het rijden.
      Dus als ik onrecht heb gesproken, jammer dan, hierbij mijn verontschuldigingen!
      Blijft het feit dat ik er zelf wel degelijk goed oplet, en nooit een telefoon in de hand neem tijdens rijden.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. Hallo Arjen, Ik ben er helemaal uit! Laat ze maar mooi over de Prinsessesingel rijden in plaats van de Prof.Gelissensingel. Dat van die haast en (ietswat) onervarenheid kan ik goed volgen. Het is een combinatie van factoren die uiteindelijk zoiets veroorzaken. Dit overkomt de chauffeurs van grote vrachtwagens in het algemeen ook. Met het ophalen van mijn 2 velomobielen heb ik in bakwagens gereden zonder al te veel stress (gewoon leuk ritje). Maar zo'n bakwagen is inderdaad wel even wat anders dan mijn Daihatsu Cuore. Zonder naar het economisch belang te kijken, vind ik het wel wat hebben zo'n postbode in uniform die als een soort ambtenaar het vak uitoefent. Maar ja, dat was vroeger... groeten, Peter

      Verwijderen
    4. Ah, het mobieltje, dat is wat ja. Mee eens, daar ben ikzelf heel strikt in: niet doen tijdens het fietsen. Je ziet dagelijks wat het doet met mensen die wel menen deze 2 dingen tegelijk te kunnen combineren (verkeer en bellen).

      Verwijderen
  3. Vroeger voor de navigatie computer of apps bestonden weten julie ook moest je heel vaak (rijdend) op een grote onhandige uitvouwbare kaart kijken als distributie chauffeur. Dat was ook niet veilig :-)

    Dat het nog steeds niet veilig is en nu om weer andere redenen is heel jammer, maar of het nu gevaarlijker is weet ik niet. Automatisering doet steeds meer een intrede in rijdende voertuigen en een automatische noodrem is al vrij standaard aan het worden. Straks wellicht verplicht net als ABS en airbags. Nog even en we mopperen op asociaal geprogrammeerde robots/computers als bestuurder. De eerste pakket bezorg drones zijn er ook al :-))



    BeantwoordenVerwijderen