zondag, juni 04, 2017

Komt de HPV Shweeb naar Roermond?

De prijzen werden uitgereikt door wethouder Raja Fick (Verkeer) van de Gemeente Roermond en diverse vertegenwoordigers van de jury en initiatief nemende partners. “Ik ben ontzettend trots op alle inzendingen en de moeite die alle finalisten hebben genomen om zich vandaag zo te presenteren! Met deze ideeën kunnen we echt vooruit in Roermond”, aldus Fick. Ook was Dietmar Brockes (Parlementslid van de Landtag Noordrijn Westfalen) aanwezig om de publieksprijs mede uit te reiken.


Niets met velomobiel rijden te maken, maar wel leuke (elektrisch ondersteunde) HPV-plannen in de hoogte als openbaar vervoer.


Gaan we in Roermond straks 6 meter de lucht in met een HPV?

Het Shweeb idee is in ieder geval wel de winnaar geworden van de Mobility & Transport Innovation Challenge*.
Johannes Krens is al acht jaar bezig met het futuristische vervoermiddel, bedacht door de Australiër Jeffrey Barnett. Die constateerde dat het in Tokio, waar hij woonde, levensgevaarlijk was om te fietsen. Daarop ontwikkelde hij een elektrisch monorailsysteem dat deels wordt aangedreven door te trappen. Google investeerde er al een miljoen dollar in en het concept werd al bewezen in een pretpark in Nieuw-Zeeland. Maar daar kwam het tot nu toe nog niet uit. 

Zal Roermond de eerste zijn?
Het zal mij benieuwen of er straks bij mij in de buurt een (elektrisch ondersteunde) Human Powered Vehicle als een openbaar vervoer gebruikt gaat worden. Er zitten, lijkt me, veel haken en ogen aan vast om dit project letterlijk en figuurlijk daadwerkelijk van de grond te krijgen.





Zes meter hoog moet het systeem beginnen bij het voormalige vliegveld Brüggen, net over de grens in Duitsland, waar een grote P+R-locatie moet komen. Via de N280 en de Oranjelaan gaat het dan naar het station. Krens: “Doordat je al in de hoogte bent, kun je een halte realiseren op het dak van de parkeergarage. Vervolgens kan de lijn via het Broekhin of het spoor naar het Outletcentrum om vervolgens te eindigen vlak voor de Maaskade. “Eventueel kun je nog denken aan een verlenging over de Maas naar de Maasplassen”, legt Krens uit.

Voor degenen die het niet weten: het Outletcentrum Roermond is een soort Roermondse winkelparadijs.

Het klinkt ambitieus, maar volgens Krens zijn de kosten beperkt: “Voor een miljoen euro per kilometer leg je dit systeem aan. Vergelijk dat maar eens met de tram naar de Uithof in Utrecht die vijftig miljoen per kilometer kost.” Bovendien zijn de pods waarschijnlijk sneller. Krens: “Op rustige momenten kun je ervoor kiezen dat mensen zelf hun snelheid bepalen. Met sensoren kan je voorkomen dat pods met elkaar in botsing komen. Maar op drukke momenten kan je als beheerder zelf de snelheid instellen. Zo kan je gemiddeld 50 kilometer per uur halen.”


Hieronder een korte film, die ik op youtube heb gevonden, over het principe van de Shweeb.


http://www.mobilitychallenge.nl/home

13 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,

    Zou inderdaad geweldig zijn als er een gemeente in Nederland een dergelijk systeem zou aanleggen, en dat er dan ook nog mensen gebruik van gaan maken........Maar dat laatste blijft altijd afwachten natuurlijk.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt Adri, Tot nu toe zijn het nog wilde plannen en mocht de politiek besluiten hier aan te beginnen, dan zal hiernaar nog zeker een haalbaarheidsstudie gedaan moeten worden. grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er leuk uit Peter maar om daar nu boodschappen mee te vervoeren?, dan moet je er nog een lege achteraan slepen want zoveel ruimte heb je niet

    Groeten, André

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er zeker leuk uit André :) en het zal zeker niet de enige echte oplossing zijn, maar is wel een oplossing die de bereikbaarheid van de stad zal vergroten. Tja misschien, dat weet ik niet helemaal zeker, zal het voornamelijk bedoeld zijn voor mensen met de wat kleinere boodschappen en niet in de file willen staan. Venlo en Roermond zijn toch steden die wel eens dreigen verstopt te raken wanneer de Duitsers een nationale vrije dag hebben en er massaal op uit trekken. Dat merk ikzelf aan den lijve in Venlo. Dan ben ik altijd blij dat ik niet in de auto zit, maar in de velomobiel op het fietspad. Ik denk dat je de Shweeb zo moet bekijken als een alternatieve manier van fietsen zonder al die sores beneden je. grt, Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Probleem wat ik zie is dat zo'n project ten onder gaat aan buitenproportioneel onderhoud en onderhoudskosten. Wellicht ook de politieke wil daar lang in te investeren, vooral als het ( groene imago ) nieuwtje eraf is en aandacht en politiek moment al is binnengehaald. En afhankelijk waar men het plaatst ( kosten van ) vernieling.

    De onlangs overleden Chriet Titulear had altijd van zulke dingen in zijn programma en hoewel meer dan een kwart eeuw verder is nooit veranderd dat zulke dingen eindigen bovenin de Nemo en andere tentoonstellingen en musea. Daar is het makkelijk te zien hoe nuttig het ontwerp had kunnen zijn en zelfs soms nog zou zijn. Vaak omdat het zijn tijd ver vooruit was. Maar als mensen het niet willen gebruiken ( status, aanzien en gemakzucht zijn invloedrijke dingen ) of andere nadelen kent zoals hoge kosten faalt het. Ook wordt het leven - zeker in een stad - steeds jachtiger en vervoersmiddelen moeten dus ook erg tijdefficient zijn. Een hogere snelheid halen dan andere vervoersmiddelen op die plaats. En beschikbaar zijn, moeten wachten is tijd dus tijdefficientieverlies en een doodzonde.

    Alhoewel...NOODZAAK zou dat kunnen veranderen, dat je niet kunt fietsen en gemotoriseerd verkeer gewoon vast zit. Maar dan ga je toch denken aan massatransport op of aan een hangende rail en niet aan zo een kleinschalig transportmiddel. Grote buitenlandse steden hebben immers vaak een miljoenen bevolking....

    Alles gezegd hebbende is deze vorm van transport min of meer al met "succes" toegepast : in het Land van Laaf in de Efteling kun/kon je je ook aan een hangende rail over dat deel van het park voortbewegen met fietsen in een 2 persoons cocon. In die vorm is onderhoud geen probleem en ook de wil het te onderhouden geen probleem : het is (deel van een ) attractie en niet afhankelijk van politiek draagvlak het te laten voortbestaan.

    Startups en projecten zijn leuk....vaak luchtfietserij :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voeg nog even praktische dingen toe, die men vas op de tekentafel niet ziet : als zo'n voertuigje vaak vies is ( urine, afval, verschaald bier ) zoals bijna iedere publieke lift of ruimte ga je die mijden tenzij je niet anders kan. Om het schoon te houden zijn enorm hoge kosten gemoeid. ( vraag maar aan vervoersbedrijven )

      Ook kan door vernieling of ruw gebruik de voertuigjes te vaak defect gaan, en aan zo'n rail dan ook meteen alle andere voertuigjes blokkeren. Dan moet waarschijnlijk de brandweer ( te vaak ) komen om de mensen daar weer uit te krijgen. In ieder geval zal onbetrouwbaarheid ervoor zorgen dat emnsen wel 3 x nadenken voor ze komen vast te zitten in zo'n voertuigje, en op dat moment faalt het keihard tot obscuriteit.

      Verwijderen
    2. En heeft men ingecalculeerd dat transpirerende mensen vaak stinken ? Een velomobielrijder die weleens wat harder rijdt zou dat moeten weten....

      Vaak staat er onderin mijn Quest een plas transpiratievocht. Geen probleem het is mijn voertuigje en ik maak dat zelf schoon, maar vaak ruikt de Q dan al wel onfris. Hoe gaat men dat doen bij PUBLIEKE voertuigjes waar waarschijnkijk wel moet worden doorgefietst ?

      Verwijderen
    3. Het is er inderdaad nog zeker niet Arjen en er zal zeker een haalbaarheidsstudie gedaan moeten worden. Stel dat het er wel komt, dan nog is het afwachten of het aanslaat. Het doet me denken aan de monorail in Sydney. Die is er in 1988 gekomen onder dezelfde redenen (te druk in de stad). In 2013 was de boel verouderd en verroest en stond de politiek op het punt van wel of geen nieuwe monorail. Het is er toen daar niet meer van gekomen omdat de meeste stedelingen daar dat hele ding zat waren. Ja, zo kan dat dus ook gaan. De Shweeb staat nu zo'n 9 jaar in een attractiepark in Nieuw Zeeland rondjes te draaien. Of het er een keer uit komt en als openbaar vervoer gebruikt gaat worden? Het zal mij benieuwen. grt, Peter

      Verwijderen
    4. Dat vastzitten en stinken doet me ook aan de monorail in Sydney denken :) Uiteindelijk zal het publiek er voldoende gebruik van moeten maken, en dat betekent zeker onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden. Het moet uiteindelijk wel rendabel blijven, anders is het volgens mij zo afgelopen met dit fenomeen (ik moet er toch aan wennen: 6 meter boven de grond fietsen in een HPV).

      Verwijderen
  6. En erg goed nadenken WAAR je het plaatst. In Nederland hebben we ook nog de situatie dat de ( gewone ) fiets er direct mee concurreert, ons fietspaden netwerk heel fijnmazig is en zeer smalle straatjes in historisch gegroeide steden ook toegangelijk zijn voor de fiets dus er is eigenlijk geen plaats waar concurrentie die succesvoller is ontbreekt. Dan flopt zo'n systeem ook direct wegens onnutigheid.

    Wellicht is dit iets voor een verdere toekomst, als steden echt verticaal gaan en alle winkels en bedrijven niet meer op straatniveau maar ergens in die enorme stad-in-en-stad gebouwen aanwezig zijn. Dan heb je wel buizen of hangende rails nodig om boven straatniveau snel van gebouw naar gebouw te kunnen reizen. Maar ik denk eerder dat men dan eerder maglev-type aandrijving kiest - al dan niet in vacuum buizen - dan HPV... Ik heb gelezen dat sommige Aziatische steden met verticale plannen bezig zijn of niet meer ver van dat punt af zijn.

    Wellicht moet je je afvragen waarom men dit binnen wil slepen...Nederlandse bedrijven kunnen vaak hun kennis verkopen maar dan moet je natuurlijk wel iets ontwikkelen in een omgeving waar onomstotelijk duidelijk is dat mensen hier echt op zitten te wachten. Wij hebben geen mijoenensteden met vastgelopen verkeer in de steden. Maar wel het fijnmazige fietpadnetwerk dat nog onderbenut is, en waarschijnlijk nog veel verder kan en moet worden ontwikkeld. Maar dat valt minder goed te verkopen ( alhoewel een aantal buitenlandse steden heeft wel degelijk voorbeeld genomen aan de Nederlandse situatie ) dan high-tech achtige projecten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat mensen de Shweeb moeten zien als een alternatieve (snellere) manier van fietsen, maar dan wel als openbaar vervoer. Het zal, lijkt me, een publiek aantrekken die de wat kleinere boodschappen gaat doen en zo weinig mogelijk met al die sores te maken wil hebben beneden op de grond. De locatie van de monorail is vrij strategisch bepaald (Duitsland-Nederland). Stel dat het er komt dan zal er misschien in het begin veel animo zijn (iets nieuws met een hoog attractie gehalte), echter waar ik meer mee zit is de animo op de langere termijn. Maar misschien zie ik dat wel te donker in.

      Verwijderen
  7. Laatste toevoeging hoor :-))

    Ik lees dat ze denken dat mensen met eigen snelheid zullen kunnen rijden en systemen botsingen zullen voorkomen. Maar een hangend railsysteem laat niet toe dat je iemand passeert, en dus daar achter zult moet blijven met de snelheid van je voorligger of lager. Als mensen hun eigen snelheid rijden zit je dus onherroepelijk heel snel achter een langzamere voorligger en kunt er niet langs. Als diegene stopt ( om welke reden dan ook ) zit je zelfs vast EN meters boven de grond.

    Bij treinen heb je geplande tijdpaden ( en geen voertuigen die allemaal een andere snelheid aannemen ) en wissels die toelaten dat je bij meersporigheid erlangs kunt als er iets ongepland langzamer rijdt of stilstaat met een defect. Dat zal niet zo eenvoudig zijn bij een hangende rail of de kosten worden astronomisch hoger, en waarschijnlijk ook nog onveiliger maken.

    Op fietspaden en wegen kun je vaak wel inhalen, dat zijn mensen gewend. Maar hier is het nog iets wat ze over het hoofd zien, en als men de karretjes geen indentieke snelheid wil geven, dat heeft enorme gevolgen voor de capaciteit van de railbaan en dus de efficentie....of moeten ze daar achter komen in een hoogdravend proefschrift of miljoenen kostend advies ? Het zijn eenvoudige vaststellingen :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrepen heb ik dat je niet voor de volle 100% fietst, maar dat er ook een beheerder is die de snelheid van de Shweeb kan bepalen op drukke momenten om opstopping te voorkomen. Er komt dus ook heel wat elektronica aan te pas lijkt me. Dan denk ik dat zo'n Shweeb een soort kruising wordt tussen "passief" laten vervoeren en "actief" mee kunnen fietsen. Vrijheid, zoals je dat nu op de fiets gewent bent zit er zeker niet bij. Maar dat hoeft ook niet. Het is immers een alternatieve manier van verplaatsen met z'n eigen voor en nadelen.

      Verwijderen