zondag, april 30, 2017

Van Isetta naar Microlino; tussen auto en motorfiets

Toen BMW in 1955 de licentie kocht van de Italiaanse Renzo Rivolta om een eigen Isetta te fabriceren werd dit een succes. Van deze auto zijn ongeveer 160.000 exemplaren gefabriceerd in 7 jaar tijd (van 1955 tot en met 1962).


 Een eigenaardige manier van in en uitstappen.

Sinds ik velomobiel rijd, is mijn auto (Daihatsu Cuore) de laatste tijd hoe langer hoe meer een soort boodschappenwagentje geworden, op enkele uitzonderingen na dan. En ja, het is toch wel handig om een auto voor van alles en nog wat te hebben en wie weet wat de toekomst brengt. Maar de huidige auto heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Wat wordt de auto van de toekomst? Wordt deze voornamelijk elektrisch?

Vandaag zag ik dat een bedrijf in Zwitserland de Isetta nieuw leven wil gaan inblazen. Elektrisch wel te verstaan. Ik moet zeggen, ik vind deze "stadsauto" genaamd "Microlino" een hoog aaibaarheidsfactor hebben. Ik las dat ze eind dit jaar een start willen maken met de eerste serie van 500 stuks.


gewicht: 450Kg
Vermogen motor: 15Kw
Topsnelheid: ± 90Km/uur
Maximaal af te leggen afstand na 1 keer volledig opladen: ±120 Km
Voertuigklasse: L7e
Kosten: ± 12.000 Euro
Opladen: eenvoudig via het normale stopcontact (in 4 uur volledig opgeladen).
(alhoewel de Zwitsers wel een andere wandcontactdoos hebben dan die van ons).
Zwitsers wandcontactdoos


Nu sta ik niet meteen op het punt om me voor deze Microlino in te laten schrijven, maar ik ga het wel in de gaten houden. Wat een geweldig ding!

4 opmerkingen:

  1. Hoi Peter,

    Ziet er inderdaad schitterend uit, meer heb je niet nodig als boodschappen/stadsautootje!
    Leuke ontwikkelingen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, Van zo'n Isetta/Microlino gaat m'n jongenshart sneller kloppen:). Toegegeven, onder de elektrische auto's is het een betrekkelijk eenvoudige, maar dat mag de pret niet drukken als je al die snelwegen toch nog weet te kunnen omzeilen. Waar ik me toch een beetje zorgen om maak, is, of het genoeg weerstand kan bieden tegen inbraak. grt, Peter

      Verwijderen
    2. Inbraak is inderdaad een dingetje, waar je ook aan kan denken is wat er eventueel gebeurd bij een frontale aanrijding, kom je er nog snel genoeg uit dan, want er is maar één deur natuurlijk, en als die geblokkeerd zit heb je een probleem.......

      Verwijderen
    3. Klopt Adri, vergeleken met de moderne auto's van tegenwoordig met al die kreukelzones en airbags, valt deze in het niet. Daar hoeft hij dan ook niet aan te voldoen omdat het in de categorie L7e valt (net zoals motorfietsen).Dat is eigenlijk ook hun marketing. Ze vergelijken het met een motorfiets waarbij de pluspunten zijn dat het vierwielig (stabieler is) en je droog binnen zit. Ze vergelijken het ook graag met de auto zodra het om verzekering/wegenbelasting gaat.
      Gelukkig is er nog een "schuifdak". Mocht je met de deur klem zitten, kun je daar nog hopelijk uit:). grt, Peter

      Verwijderen